onsdag 25. mars 2015

BRUK AV METALLTAPE PÅ PÅSKE-EGG - TUTORIAL

Var på vårt sedvanlige scrappetreff for et par uker siden, og da var det ei dame som drev og lagde påske-egg på bestilling. Hun brukte metalltape og malte de svarte, og det er jo veldig kult for de som liker den mer rocka stilen.. Men for meg som liker duse farger og romantiske detaljer, falt det ikke helt i smak - helt til hun utbrøt: "Du kan jo male med hvitt oppå!! Da blir det jo vintage og helt din stil"!! Herlige Janike :) Og slik ble det :) 
Og det har jeg faktisk laget en liten tutorial på, slik at flere kan få se hvor fin effekt det ble :) Så er det jo opp til en selv hvilken farge en vil ha oppå... Smak og behag, vettu :)

Klar for maaaange bilder?? OK :)


Du trenger et påske-egg av papp (jeg kjøpte en haug på Europris til kr 10 pr stk), en embossingfolder (min er fra Sizzix, og Tim Holtz har en så og si maken som du finner her) og Aluminiums-tape som du får kjøpt på Biltema bl.a.


Du begynner med å kutte opp tapen i lengder, like lange som folderen. På den størrelsen jeg hadde på egget mitt, gikk det ca 10 lengder. Du legger de ved siden av hverandre inni folderen, fem og fem .


Så en runde i Big Shoten.... BARE en - ellers kan det gå hull..


Da blir de sånn som dette :) Fiiiiine :)


Så drar du av papiret bak forsiktig og begynner å dekke påske-egget over det hele.


Når du er ferdig med det - husk å gni det godt på - så er det å male litt. Jeg brukte Gesso og vann - kan godt være litt tynn maling. Mal over det hele ....


Da blir de sånn som dette - og så mens de enda ikke er tørket......


tar du tørkepapir e.l. og gnir godt over malingen og VIPS, så har du påskeegg med kjempekul effekt!!! Du velger selv hvor mye maling du vil ha igjen på egget. Jo mer du gnir, jo blankere og mer metallisk blir det ..

Da er det bare å begynne med pynten! (Ja, må jo tørke først, da, hehe)

Her ser du påske-egget mitt! Ble det ikke ganske så fint??


Masse forskjellige blomster finner du her. De grønne bladene har jeg laget med denne diesen fra Memorybox - Botanical stem, digger den! 


Her er det bare å lime på av hjertets lyst! Jeg har lagt litt osteklut under og perleswirlen er fra Papirdesign. Det samme er blonda rundt..


Her er "baksida"... Ble jo en bakside hos meg, siden jeg brukte resinen oppå, og den er det jo bare en side på, hehe..


Er ikke den resinen fra Prima bare nyyyyydelig? Skikkelig shabby som jeg liker så veeeeldig godt :) Og "LYKKE" er på et klistremerke fra Papirdesign..

Da er det bare å sette i gang og pynte ditt eget påske-egg - er jo veldig fint og dekorativt å ha fremme på bordet :) Eller kanskje du skulle overraske og glede noen til påsken med et hjemmepynta egg?? 

Ønsker deg iallefall en super onsdag!!

stor klem fra Synnøve

8 kommentarer:

  1. Wow, dette var nydelig :)

    SvarSlett
  2. Kjempefin vri på påskeeggpynt :) Må testes ut ;)

    SvarSlett
  3. Såå lekkert påskeegg Synnøve og så flott tutorial ♥

    SvarSlett
  4. Helt nydelig påskeegg, Synnøve!
    Takk for bra tutorial! Nå må jeg gjøre et forsøk selv.. ;))

    SvarSlett