onsdag 6. november 2019

Julekort med selvlaget bakgrunn (tutorial)


Heihei alle sammen:)
I dag skal jeg vise hvordan dere enkelt kan lage deres egen bakgrunn, og så et ganske lekkert julekort ut av to ensfarget ark, litt stempel og embossingpulver. 

Jeg begynner med å kutte basen på koret i  hvit bazzil 15x20 cm, og preger på midten av langsiden (10cm inn)


Så kutter jeg 3 paneler i blå bazzil (14,5x9,5 cm) og 3 paneler i hvit bazzil (14x9 cm). Disse skal være forside og begge sider inni kortet. Det hvite panelet som skal være på forsiden må ha glatt overflate, så enten kan man bruke coconut swirl bazzil (det har jeg brukt på alt det hvite på dette kortet) eller man kan bruke en annen glatt kartong bare på fremsiden. 


Deretter diser jeg ut snøkrystaller i 3 forskjellige str av restene av papiret, og klipper til en bit med bånd jeg vil bruke. Båndet bør være 15-16 cm langt. 



Så finner jeg frem det hvite panelet til forsiden, taper en bit maskeringstape i nederste del (3-4cm høyt, som på bildet) 
Og legger kortet i stempelplatformen min (dere kan stemple vanlig dersom dere ikke har platform). Hvis dere har antistatisk pute så bruk det på arket og tapen nå. 



Så legger vi stemplet der vi vil ha det og legger på godt med blankt embossing stempel. 



Så strør vi på blankt/klart embossingpulver. Jeg tømmer alltid boksen, for så å helle alt overskudd tilbake i boksen, da er jeg alltid sikker på å få dekket alt ordentlig. 



Da er det på tide å varme med varmepistol, til pulveret er smeltet og man ser at motivet er blankt. 



Velg to nyanser av en farge oxide ink du liker, og bruk en blending børste til å legge på farge på hele delen som ikke har tape på. Tørk så av med et tørkepapir. Da vil det embosse området forbli hvitt og blankt, mens resten får farge. 



Deretter tar vi av tapen, og legger panelet i stempelplatformen på nytt. Nå skal vi legge på et lite tekststempel i det ene hjørnet av det hvite feltet som tapen har dekket frem til nå. 



Så bruker vi en av fargene fra bakgrunnen til å stemple med, før vi limer på båndet i overgangen mellom hvit og farge. Så er det tid for å montere panelet vi nå har dekorert til et blått panel og så på kortbasen. 
Det kan også være greit å montere blå og hvite paneler inni kortet nå. 



Så gjenstår det å lime sammen snøkrystallene vi har diset ut, sverte dennhvite krystallene forsiktig i kantene og legge limputer under den største snøkrystallen for å bygge den litt opp fra kortet. Når snøkrystallen da er montert på kortet, kan den pyntes med litt sølvglitter. Og vipps er kortet ferdig! 



Materialliste







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar