onsdag 22. februar 2017

Tutorial på enkelt album med Journaling kit.

Har du planer om å lage et album, men sliter med å begynne? 
Da kan kanskje dette være noe for deg?

I dag viser jeg hvordan man enkelt kan lage et album med plass til 50-60 bilder
 i str. 6x8cm - 10x10 cm. Jeg fikk plass til 60 bilder i dette albumet, 
men da er noen av bildene små polaroid bilder. OBS: Siden jeg ikke filmer er det Maaaange bilder å finne i dette steg- for -steg innlegget.

Dette er bilder etter en kjempekoselig hyttetur/ Scrappehelg med gode venninner. 
En helg som virkelig er verdt å minnes med et album! :) 



Så enkelt lager du dette albummet; du trenger:

1) BoBunny Journaling-kit (eller annen type kit)
2) Lim/ dobbeltsidig tape
3) Klister/ tekst/ bokstaver
4) Foto/ bilder
5) Blomster



Her er noen av de lekre arkene fra journaling- kitet. Lekkert!! :)



Slik gjør du:

1) Finn frem 6 store ark som du ønsker å bruke til selve albummet.
Score de 3 første arkene på langsiden  ved 0.5", 1" og 1,5", og det 4. arket på kortsiden ved 2,5" (+ ved 2,75" for rygg). Ark 5 og 6 skal ikke scores.
2) Svert kantene om du ønsker det.

TIPS: score også en rad 1/8-1/4 fra disse målene, slik at arkene får en rygg. 
(Dette gjør det enklere med lukking når albummet fylles med bilder.)





3) Legg arkene i rekkefølge og lim ved brettene mot det 5. arket.



4) Finn frem 2 mellomstore ark (6"x4") som du skal bruke til fronten som lukke- klaffer.
Score på kortsiden ved 1,5" på første ark og 3,5" på det andre arket.
Svert kantene om du ønsker det.


Her er albummet på fremsiden, brettet sammen før liming.



5) Lim albumet, begynn med de 2 bakerste arkene 
(ark 5 og det liggende arket som er scoret ved 2,5").


Fortsett med neste ark. (det som er scoret ved 0,5")


Lim neste ark: (ark 2 som er scoret ved 1" og til slutt fremste ark som er scoret ved 1,5").



6) Til slutt limer du på de smale frontene. (Bildet viser baksiden)


Her vises fremsiden. Albumet er nå ferdig og du kan begynne å lage lommer til bildene.


Bildene under viser hvordan sidene i albumet ble før jeg laget lommene.

Side 1



Side 2



Side 3



Side 4



Side 5


Baksiden. Her har jeg limt ark nr 6 over alle brettene.
TIPS: Dersom du ønsker å ha bånd i åpningen av albumet, limer du båndet før du fester siste arket. 



Så skal albumet få forskjellige lommer, og jeg har gjort det enkelt og kun brukt arkene fra kitet. 
Slik ble albumet med lommer:

Side 1: 
Venstre flipp har fått en lomme ved å lime på en 2"x4" på høykant. Under arket er det limt en magnet for å kunne lukke i front.
Sik-sak arket har jeg latt være som det er og kun pyntet med en blonde og noter. 
På høyre flipp har jeg limt en magnet.


Side 2-3: 
På venstre side har jeg klippet fra et stort ark og laget en rams som er limt oppe og nede.reste av arket har jeg brettet for å kunne lime bilder på alle 4 sider. 
På høyre side har jeg også brukt et stort ark og klippet til slik at det ble en stor lomme med plass til 3stk.  4"x6" ark som jeg kan lime bilder på og skrive litt.


Side 4-5:
Venstre siden (s.4) har jeg delt et stort ark med ferdig mønster i kanten. Her er det god plass til å stikke inn bilder. 
På side 5 har jeg bare beholdt arket uten å lage lommer.




Side 6-7:
På venstre side (s.6) har jeg delt det minste arket og laget to hjørner. Anstanden settes lettest ved å bruke et ark som mål. Jeg har limt slik at det er plass til et  4"x6" ark bak hjørnene.

På høyre side (s.7) Har jeg brukt resten av arket jeg brukte på s.4. og klippet til slik at jeg fikk en lomme i nedre kant av dette arket. Her er det plass til de minste arkene, eller bare å putte bilder bak lommen.


S.6-7 uten kortene i.


Side 8-9 (siste sidene)
Venstre siden har fått hjørner fra 




Her viser jeg hvordan jeg har laget hjørnene som bildene kan hektes bak. 

(bildet viser ark i str.  2"x4" til s.8) 


Siste siden/ Baksiden:
Her viser fremsiden ferdig pyntet.


Da gjenstår bare å pynte, lime inn bilder og skrive tekster.
Fremsiden ferdig pyntet.



Resultatet etter bilder og tekster er på plass:
Jeg har valgt å ikke pynte i albummet pga. at arkene er så fine i seg selv og at albumet vil 
bli for tykt for magneten.

Side 1 + flippene. Jeg har dekket til nesten hele arket med bilder.
Hihi, må innrømme at jeg sliter med å skjule de fine arkene, men jeg har innsett at hvis jeg skulle få plass til bilder i albumet så var jeg bare nødt!!


side 2-3.
Her har jeg valgt å lime et lite bilde på remsen og et øverst på side2 og på klaffen på side 3.


Side 2-3 uten kortene i. Jeg har utnyttet plassen bak kortene til å lime inn bilder rett på arket.



Side 4-5. Her har jeg også valgt å lime inn bilder på selve albummet.
Side 5 var bare en enkel side og har nå fått bilder på hele siden.


Side 4 med kortene i lommen.


Side 6-7:
Her er det limt bilder på begge sider av kortene, og puttet bak hjørnene og i lomma.




Side 6 uten kortene.


Side 7 har en liten stikk-lomme.



Side 8-9: Det ble god plass til å stikke inn kort med bilder på sidene.



Side 8-9 uten bildekort. Her har jeg også limt bilder på albumsidene for å utnytte alle sider.


Baksiden: Jeg syntes denne teksten var verdt å ta med i dette albummet.


https://www.scrappiness.no/products/magnetic-snaps-small


Jeg håper tutorialen var til inspirasjon, og at det frister å prøve selv.
Jeg brukte ca 3 t på å lage albumet, så det er ganske kjapt gjort å lage takket være disse
nydelige "ferdige" arkene fra BoBunny.

(Det finnes også pocket scuares journaling card og chipboard i serien 
"Beautiful Dreamer" fra Bobunny. 

Da gjenstår det bare å takke for meg. 
Jeg er tilbake i bloggen på fredag med mer inspirasjon.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar