onsdag 10. oktober 2018

Jaktvest til en jeger.



Hei!

Riktig god onsdag.

Jeg har laget noen herrekort i det siste med jakt som inspirasjon.
Og da tenkte jeg at det passet fint nå i disse jakttider.

Jeg har sett noe lignende på pinterest,
men jeg har laget min egen mal.
Den skal jeg nå dele med dere.







Du trenger bare et mønsterark og tre Bazzil i forskjellige farger.



Du starter med å  kutte mønsterarket, som blir kortbasen.
Panelet skal måle 5 1/2" x 8 1/2".

Score på 21/8 og 6 3/8". Slik:
Ser nå at den hvite er litt feilplassert, den skulle ha vist et merke til høyre.






Brett inn mot midten og bruk bonefolderen så kantene blir skarpe og fine.

Nå skal du måle 3/4" fra midten og inn på begge sider nede på fronten og sett merke.
Så måler du 3/4 opp horisontalt også, og setter et merke.
Jeg har markert med blyant som vist nede på kortet.








Åpne kortet,
og da er det klart for å kutte kantene på skrå så det blir en vest.









Da er det toppen, som skal bli åpning for krage.
Mål 1" fra midten oppe og ut på hver side.
Og 1 1/2 " vertikalt (nedover) på begge sidene.
Åpne kortet og kutt på skrå igjen.










Nå ser det slik ut.








Da skal vi lage hull til armene med en oval dies.
Legg diesen halvveis inn på kortet, så den kutter begge lagene.
Gjør det på begge sider.







Gjør det samme bak i nakken. Men da med bare den bakerste delen.
Legg på diesen med kutteflaten ned og lukk igjen kortet og kutt bare på toppen.







Kutt til et hvitt panel som måler 3 1/4" x 4 1/2.
Bruk samme oval og kutt til nakke.
Svert kantene med Distress ink Iced Spruced, og lim det på kortet.
Jeg har pyntet med en Elg og gratulerer tekst også.








Svert kantene på selve kortet med Distress ink Ground espresso.

Så skal vi lage lommer og krage.

Kutt to lommer som måler 1 1/4 x 1 1/2 " (lomme oppe),
og to til som måler 1 3/8 x 1 3/8 " (lomme nede).
Kutt kantene nede på lommene på skrå ca 1/4 " inn og opp som forklart på kortet.

Deretter to paneler som måler 3/8 " x 1 1/2" limes oppe på den øverste lommen.

Og to paneler på 3/8 x 1 3/8 " som limes på toppen av nederste lommer.

Flippene til kragen lages med et rektangel som måler 3/4" x 2".
Del det i to diagonalt fra hjørne til hjørne.

Da er det bare to bitte små biter til å montere knapper på,
og de måler 1/4 " x 3/4".

Ferdig limt ser kortet slik ut.






Under knappene har jeg montert en bitteliten borrelås så kortet holdes lukket.

Til slutt laget jeg noen små kaffekopper og puttet ned i lommene til pynt.
Klippet ut to rifler fra et mønsterark og limte på lommene.

Har du andre jakt inspirerte ting, kan du bruke hva som helst.








Lykke til med ditt prosjekt!



Klem fra Kristin





-MATERIALLISTE-

Mønsterark: Papirdesign Go(H)elg ,  rifle klippet ut og limt på lomme.
Memento Penn: Tuxedo Black (søm lommer)
Stempel: Kort og Godt





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar