onsdag 5. september 2018

Easel card med lys og tutorial.




Heisann!



I juli lanserte Heartfelt sin nye juleserie.
Jeg synes julekulen i serien er bare sååå fin.
Derfor har jeg laget et julekort som tar litt tid,
Jeg har tenkt å gi bort noen slike til jul.
Kanskje litt tidlig å tenke på, men da har jeg god tid!

Dette er et kort som kan brettes helt sammen og blir helt flatt.
Og du kan sette det opp med et lite elektrisk lys bak.









Du trenger to hvite ark, ett ark vellum og ett mønsterark.
Kutt et panel i hvitt som måler 4 1/2" x 11 3/4".
Kutt så et i hvitt som måler 4 1/2" x 6 1/2".
Preg begge arkene på 6".







Kutt to panel i mønsterark som måler 4 6/16" x 5 14/16".
Måtte lage det slik for å få med hele julekula.
Så kutter du et panel i vellum, som måler 4 6/16" x 5 1/2"

Legg det hvite panelet som måler 4 1/2" x 6 1/2" og panelet med mønster,
oppå hverandre for å kutte begge samtidig.
La bretten ligge øverst som vist på bilde.

Da vil kantene passe bedre sammen når du skal montere.








Her har jeg kutet til vellum og lagt mellom lagene, slik at det blir et vindu.
Så bruker jeg det ferdig kuttede mønsterarket med julekule som mal,
til det panelet som jeg skal montere bak.
Altså et panel både foran og bak, for å dekke vellum og hvitt panel.
Da ser det slik ut forfra, og helt likt bak.
Jeg har pyntet mønsterarket med metallic pasta på kantene og
hatt det på stempler med stjerner.
Altså brukt det som stempelpute også.







For å lage en tynn kant, som passer inne i julekula, legger jeg 2 stk. dies
 slik og kutter.
Lag to stykker. En foran og en bak.










Da ser det slik ut.








Da farger jeg de sølv metallic.







Nå er det klart for å lime sammen delene.
Bruk en dobbeltsidig tape eller lim som holder godt.
Frontpanelet skal limes bak på den lengste delen.
Den delen som måler 6" til bretten. Den andre delen er kortere
for å få plass inne i kortet.
Slik at det ikke blir for langt når kortet er brettet sammen.







Da er det klart for å pynte resten etter eget ønske.

Slik ble mitt:




















Dette er det panelet  kortet hviler på.
Perlene er montert slik at lokket ikke sklir når det står oppe.







Her ser du midt siden på kortet.







Jeg har brukt Poinsetta Holy Cluster fra Heartfelt som blomster.
Brukte rester av mønster arket til blomster.
Pyntet de med perler og Diamond dust glass glitter.











Lykke til med ditt kort!

Fredag skal jeg vise samme julekule på en helt annen måte.



Klem fra Kristin






-MATERIALLISTE-
Bazzil: coconut swirl




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar