onsdag 21. august 2019

Gatefold kort med trinn for trinn.





Heisann!



Sommerferien er over for de fleste og høsten nærmer seg.
Det har kommet inn nye mønsterark fra Prima, med mange fine høstmotiv.
Jeg ble bare så betatt av de vakre motivene, og valgte ett med dyremotiv.
Jeg har brukt en dies fra StudioLight, hvor alle panelene passer sammen.
Skal vise hvordan jeg laget det trinn for trinn.








Da starter jeg med å finne frem det jeg trenger:







Se på de fine bladene og blomstene. Jeg fikk dessverre ikke brukt bladene. 
Man kunne ha pyntet et helt kort med blader og bare en tekst på.



Start med å stanse ut den største delen av diesen med mønsterkanter på,
 i base fargen på kortet.
Så må du stanse ut en i kontrastfargen også. Ta vare på alle bitene.



Jeg synes dekorkanten var litt tynn, så jeg ønsket å forsterke den med et panel med lim.
Slik at jeg kunne montere de løse delene inni som en kontrast.
Jeg brukte en stor rull med dobbeltsidig tape, som du kan se av bilde under.
Monterte det bak på kontrastfargen, som er i en fersken/oransje farge.














Så la jeg flippen på den store diesen  (fra der den skal brettes) over på rettsiden.
Du har da dobbeltsidig tape på undersiden av arket.
Tegn rundt kanten med blyant og klipp ut.






Så limte jeg det på fra baksiden, slik at limet kommer opp i hullene.








Deretter limte jeg alle de små blomsterbladene inn i feltene som det da er lim i.







På den ytterste kanten som det da også er lim på, strødde jeg på glitter fra Nuvo Rose Gold.
Det ble veldig fint. Kommer ganske fint frem på bilde også.







Da ser det slik ut:






Da skar jeg til et panel i brunt som er 4" x 10" score på 5".
Deretter la jeg kanten på den største rektangel disen litt over brettekanten og stanset ut.
Da får du et panel som henger sammen i toppen.






Panelet ser da slik ut:







Så stanset jeg ut det minste panelet i mønsterark tre ganger.
Brukte ett panel på fronten og to inne i kortet.
Svertet kantene på mønsterarket med Distress ink Ground ekspress.







Måtte bare ha på litt mer glitter;-)
Tegnet rundt på arket med den tynne spissen på limet og drysset på mer glitter.







Så tapet jeg dobbeltsidig tape på begge paneler og limte sammen og på basen.








Da ble resultatet inne i kortet slik:








Så laget jeg et magebånd av vellum som måler 1 1/4" x 9".
Tilpasset og brettet rundt kortet. Llimte sammen med dobbeltsidig tape.
Klipp av det som er for mye.

Stanset ut to ovaler, dies fra Heartfelt, i forskjellige farger og limte på over skjøten.
Limte på nydelige blomster fra Prima, som er i samme fargeskala som mønsterarket.
Det ble også to sommerfugler. Punch fra Martha Stewart.
Pyntet sommerfuglene med Stickles glitter.
Stemplet Hurra for deg med Ground ekspress.

Da er kortet ferdig:











Dagen er din, er stanset ut fra arket med dobbeltsidig tape og dekket med glitter.











Da håper jeg du fikk lyst til å prøve å lage et gatefold kort.

Lykke til med ditt neste prosjekt!
Klem fra Kristin.






-MATERIALLISTE-

Bazzil Java
American Crafts Chrimp
Lim Dries Clear glue,  metall tip

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar