fredag 9. april 2021

Lag din egen lille art journal eller album.

 


Heisann!

Jammen er det fredag igjen og nå skal du få et forslag til hva du kan lage.

Jeg har kost meg så mye med å lage denne lille boken.

Jeg har valgt å lage en mini journal,
 men med denne diesen kan du lage abum også.
Mulighetene er mange hvis du bytter ut arkene til mønsterark,
vil den se helt annerledes ut.

Jeg har brukt Studiolight sin dies nr 342.












For å pynte sidene har jeg brukt Oxide spray og puter.
Stensiler, stempler, Posca penner og Versafine sort.
For så å lime inn motiver fra Marlenes Die cut nr 4.








Jeg startet med å stanse ut to sider av den innerste store diesen.
På langsidene er det et lite merke som du kan legge diesen med hull på midten.
Jeg brukte Fabriano Mixed Media 250 papir.
Det tåler litt mer vann enn akvarellpapir.
Men akvarellpapir fungerer godt det også.

Så sprayet jeg sidene på den ene siden med Kitsch Flamingo og Specled Egg.








Den andre siden sprayet jeg med Kitsch Flamingo og Dried Marigold.
La sidene tørke før du fortsetter.








Da de var tørre, snudde jeg de og brukte samme farger i Distres Oxide puter.
Gni putene på et glatt underlag som tåler vann.
Spray med vann til blekket perler seg.
Dypp forskjellige deler av arket i blekket.
Siden vil bli ujevnt farget, men det er helt ok.
Her er det om å gjøre at ikke alt er perfekt.

Tørk gjerne med varmepistol.








Finn frem to stensiler du liker.








Legg stensilen på den siden du sprayet.
Bruk en våtserviett og tørk av på tre forskjellige punkter på hver halvdel.
Husk at det er halve siden som blir en side i boken til slutt.








På noen steder kan du også spraye over stensilen, dersom du heller vil det.
Gjør litt forskjellig, så blir resultatet helt topp.








Slik ser det ut når du er ferdig med våtservietten.








En annen variant er å spraye litt vann på og tørke av med papir.








Snu arket og bruk stempelputer på neste side.

Bruk et blendingverktøy oppå stensilen.

Svert kanter og gni litt over hvite partier.

Gjør litt litfeldig, da blir det finest til slutt.

Deilig at man ikke må være så nøye.

Til slutt sprutet jeg på hvit Dylusion spray med røret.
Brukte litt distress splatter på noen også.








Da laget jeg omslagssiden,
Det er den største diesen i pakken.
Her har jeg brukt sort tykk bazzil Licorie Twist.
Det er bazzil smooth, som er litt tykkere.

Også her er det et merke på midten.
Jeg brukte T-linlalen min til å få det rett på merket.








Her ser du merket som en liten tapp på langsiden.








Så Fant jeg frem et stempel fra All & Create som hadde mange forskjellige
små og store stempel.
Holdt stempelet i hånden og stemplet tilfeldig rundt på arket.
Brukte Versafine sort stempelpute.








Slit ble den andre siden.













Da er det tid for å pynte med dies eller die cut.
Du kan gjerne fargelegge og klippe ut motiver også.
Her er det mange muligheter.

Her har jeg brukt de nye trærne til Tim Holz.








Brukte disse oxide til å fargelegge trærne med i tillegg til Specled Egg.








Her har jeg limt på die cut fra Marlenes Mint Collection nr 4.








Pyntet alle sidene.

Brukte hvit og sort Posca 0,7 penn til å skrible og tegne rundt motivene.

Fant frem Marlene sin blokk med ord og,
 limte på det jeg syntes de passet til hver side.

Til slutt laget jeg sorte bokser rundt ordene med sort posca litt slurvete.

Synes det blir finest når alt ikke er så perfekt.


Pyntet klaffen med å stanse ut det som fulgte med i pakken.








Forsiden.








De to første sidene ferdig.























Tegnet sort rundt motivet.
Tegnet hvite kors som stjerner.








Her moterte jeg elefanthode på toppen av papirbåten.

Skriblet med hvit Posca rundt skyggene av stensilen.








Her har jeg stemplet og skriblet litt rundt stensilskyddene med hvit Posca.













Tegnet litt prikker og streker på fjell, campingvogn og skyer.













På den sorte bakgrunnen la jeg stensilen på og tegnet inni hvert hull.

Laget streker noen steder og rundinger i sirklene før jeg limte på motiv.








Til slutt monterte jeg i elastisk strikk for å holde boken sammen.

Du kan ha mange fler sider i den enn det jeg har vist her.

Da er boken ferdig.









Da håper jeg du fikk litt inspirasjon til å lage deg en liten bok,
eller om du har lyst til å lage et album i stede,

Dersom du har lyst til å lære mer om mixed media ligger det kurs i nettbutikken.

Lykke til med ditt neste prosjekt!

Ønsker dere alle en riktig god og kreativ helg!

Klem fra Kristin.



-MATERIALLISTE-
Studiolight Die cuts: Marlene Mint Collection
Posca 0,7: Hvit, Sort

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar