onsdag 20. mai 2020

Karen Burniston pop up tutorial.





Heisann!



I  dag har jeg kost meg med å lage et pop-up kort med en dies fra Karen Burniston.
Du kan se flere kort av henne på YouTube.








Basen er en postkasse, som man kan pynte på mange måter.
Den er kjempefin med bånd og sløyfe på også.








Fronten er laget med acetat, så motivet sees, selv om kortet er lukket.
Det er en magnet som holder kortet lukket.








Du starter med en base som måler 6" x 5".
Score på 1" som vist på bildet.
Da blir kortbasen 5 x 5".
Skjær til en bit acetat som også måler 5 x5"







Du trenger to paneler som måler 5 x 3 ".
Jeg har valgt en firkantet dies som har runde hjørner,
Det går fint å bruke en punch eller bare kutte rett over.

Score på 2" så fliken over kortet ikke blir for stor.







Da har du kortbasen, som da skal limes sammen.








Ta av plasten som beskytter acetaten, og lim på dobbeltsidig tape.









Jeg liker å bruke lim også, så du har du litt tid til å få alt på plass.








Sett forfra.








Deretter limer jeg på det ene pyntepanelet over.
Med både lim og dobbeltsidi tape.













Så limer jeg på toppen, men da bare bakdelen.
Slik at du kan åpne i toppen.








Limer så på magnet inne i lokket.
Samtidig som jeg har montert et ensfarget panel på 5 x 5",
på selve basen.








Sett den andre magneten utenpå den du har limt fast.
Ta litt lim på magneten og lukk kortet.
Da hvet du næyaktig hvor den skal limes.








Jeg laget 4 stk. paneler i Juneberry vinrød,
 til å dekorere fippene utenpå og inne i kortet.
De måler ca 1 7/8 ".








Bak monterte jeg et panel på ca 4 7/8" x 4 7/8".








Du trenger en av hver av base diesene. 
Jeg endte opp med å ikke bruke den lange tynne,
og den minste firkanten.





Dette er den delen som gjør at panelet sklir opp inne i boksen.
Brett topp og sider, så det blir skarpe kanter.







Ta lim som vist under og brett inn.
Teksten inni i er ikke relevant.
Brukte en rest jeg hadde skrevet på.







Brett så den store delen i brettene som kommer fram når den er kuttet ut.








Sett de to bitene sammen ved å lirke den lille biten inn i mellom hakkene.








Brett den flat, da passer den lille fliken nederst inn i den lange delen bak.
Lim så den lille fast og den lange etterpå.

















Sett bakfra.








Sett fra siden.








Sett forfra.






Da skal den lille avlange limes på inne i den du ser i midten.
Lim den så den ikke stikkker noe særlig nedenfor den lille tappen inne i.
Panelet skal stikke mer over, ellers får du ikke lukket kortet flatt.








Ta lim på det lille panelet inni.
Det er lettest synes jeg.








Lim så det lange smale panelet fast.
Ikke for langt ned.








Sett fra siden.








Bruk de andre firkantene og stans ut.
Lim de sammen og til slutt på popp-up delen.
Ikke lim den helt ned i kanten.
Se på bilde under.








Tape en bit vanlig tape over skjøten bak.
Da vil delene skli bedre over.








Kutt et panel som måler 2 1/4" x 3 3/8", det skal limes fast på det lange smale panelet,
som er der nå.
Husk å ikke lim for langt ned, da får du ikke lagt kortet flatt.







Monter mønsterark før du begynner å lime fast popp-up delen.

Ta lim på den skraverte delen og legg det inntil kanten foran.
Glemte å ta bilde da jeg monterte, men håper dette viser det samme.








 Ta lim på det skraverte feltet bak på popp-up delen, som nå må ligge brettet flatt.
Lukk kortet igjen og hold fast en liten stund.
Så det får godt feste.








Da ser det slik ut fra siden.
Og alt er montert ferdig.







Jeg limte sløyfen som hører til settet over magneten på lokket, 
siden det er gjennomsiktig.








Da gjenstår det å lime fast det jeg har fargelagt fra Law Fawn og selve lokket
på boksen.








Her har jeg brukt Fabriano bristol ark. Stemplet med Versafine black,
 og fargelagt med Chameleon fargeblyanter.
Til slutt brukte jeg Dove blender for å få myke overganger på fargeleggingen.













Som bakgrunn har jeg brukt et nydelig 49 Market mønsterark.













Da er kortet ferdig.

Håper du fikk lyst til å prøve,
 for dette er virkelig et morsomt die sett å jobbe med.

Lykke til med ditt neste prosjekt.



Klem fra Kristin





-MATERIALLISTE-
Bazzil: Kraft, Juneberry
Rosegull glitterark
Acetat
Mønsterark: 49 Market
           Papirdesign Lev din drøm
Stempelpute: Versafine black

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar