onsdag 24. mai 2017

Rammekort med tutorial


Hei alle sammen!
Er dere klare for en tutorial på et rammekort i dag?

Rammekort er fine. De gir en dybde til kortet ditt og er forholdsvis enkelt og lage.

Her har jeg brukt arkene fra Graphic 45 - Portrait of a lady. Nydelig ark;)


Jeg har pyntet med både blomster og utklipp fra arkene.


Blomstene fra Prima liker jeg veldig godt, og de matchet arkene fra Graphic 45 perfekt.

Her er innsiden av kortet.


Her ser du litt dybden som blir på rammekortet. Synes det er en fin effekt og det blir et litt anderledes kort. Du kan tilpasse størrelsen etter som hvor stort du ønsker kortet.


En enkel bakside.



Her kommer forklaringen på hvordan jeg har laget kortet.

Dette er et ganske stort kort som måler 6" x 8 som ferdig brettet.

Du trenger da et ark i kuttet i 8" x 10"

Start med å score 1/2" og 1" tommer rundt alle kanter.  
Klipp vekk skraverte felt og klipp opp linjen ved siden av slik at du får en liten klaff.


Så skal du score innen for de tidligere linjene dine. På kortsiden score du på 2" - 2 1/2" - 5 1/2" - 6"



På langsiden scorer du på 2" - 2 1/2" - 7 1/2" - 8"



Så skjærer du med en kniv et kryss i den midterste firkanten som du da har fått.


Så skal du brette alle kanter og lime arket samme slik at det blir en ramme. Lim klaffen inne i bretten og lim kanten fast i front. Se bildene her:



Så bretter du inn rammekanten midt i kortet. Da vil det se slik ut.





Nå skal du lage et omvendt "lokk" som du kan legge inne i rammen. Jeg valgt på kortet mitt over å lage den i grønn bazzil selv om rammen var hvit.

Kutt til et ark som måler 5" X 7". Score alle kanter på 1/2".
Klipp og slik at du får en flik som du kan lime sammen lokket med. Her er det viktig at du limer klaffen i ytterkant. Det blir penest.




Nå skal du sette lokket inn i rammen. Vær tålmodig og bruk litt tid, så passer det perfekt.

Jeg har kuttet en base for kortet som er 8" X 12" og foldet i to. Fest rammen til fronten, og så kan du starte med å dekorer kortet.



Håper at du forstod forklaringen. Hvis ikke - bare spør, så skal jeg prøve å forklare det bedre:)

Det var alt for i dag.
Klem Bente-Heidi


Produktoversikt:




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar