onsdag 20. mai 2015

Kakekort - tutorial

Heisann!
For noen år siden laget jeg en del av disse kakekortene. Nå fik kjeg lyst til å gjøre det igjen, men med en liten vri. De jeg har laget tidligere har hatt åpning bak på kaken, den jeg har laget nå er en eske med et lokk på. :) Fin å lage hvis man skal gi bort penger, gavekort, eller andre småting. Har man mye som skal gis bort, så kan man lage en hel kake! Det er utrolig stilig! :)
Disse passer til "alle" anledninger etter min mening. Jeg har valgt å ha bryllupstema på den jeg lagde denne gangen! :)
Malen til boksen googlet jeg, og la inn bildet i word. Skrev det først ut en gang, så forstørret jeg det litt, og skrev ut en til. Da ble det passe stort til lokket.

Start med å klippe ut malen. Nå skulle jo ikke jeg ha åpning bak på boksen, så brettet bare inn den fliken. Jeg  måtte jo også ha åpning, så bare brettet inn den ene trekanten også. Håper dere ser det på bildet under! Tegn rundt kantene.

Prikk opp linjene der kartongen skal brettes, og klipp ut langs linjene etterpå. Dette gjør du med begge størrelsene. Jeg har brukt Bazzill Vanilla.


Jeg bruker et pregebrett til å lage brettene. Kartongen må legges litt på skrå, men bare prøv å følge linjene så godt det lar seg gjøre!

Nå kan du begynne å lime sammen kartongen. Jeg limer den sammen foran i spissen på kaka først. Tar litt lim på den lille fliken og presser kartongen mot hverandre. Tacky Glue er et veldig godt lim til dette her!



Etterpå tar jeg baksiden. Gjør dette med både toppen og bunnen.


Når kakestykket er limt sammen, kan du om du ønsker, sverte kantene litt. Jeg bruker Catseye Creamy Brown.
Jeg vil bruke mønsterark på kaka. Skjører til en strimmel i passende høyde. Legger en forsiktig rundt kakestykket, og bretter der brettene skal være.Så rufser og sverter jeg kantene litt. Til denne har jeg brukt mønsterark fra Pion; Vintage Wedding. Fantastiske ark fra denne produsenten, som vanlig. :)
Bruker dobbeltsidig tape til å feste mønsterarket. Til mønsterarket på toppenav kaka, så legger jeg bare kakestykket på et mønsterark og tegner rundt. Rufser og sverter kantene litt, så er det bare å lime det på på toppen.

Så er det bare å pynte som du ønsker etterpå.

Lykke til!

Klem Malin


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar