fredag 10. juli 2020

Vifte - trinn for trinn med Wenche

Hei :)
I dag er det min tur i bloggen og denne gangen har jeg laget en liten tutorial på hvordan du kan lage deg en vifte til varme dager :)


Du trenger ikke så mye utstyr til denne men litt tålmodighet er påkrevd.

Jeg har brukt følgende utstyr og materialer:
Skjærebrett, blyant, viskelær, linjal, lim, syl/nål, Martha Stewart punch sett, kartongmønsterpapir, blonde, splittbinders.

Til min vifte trengte jeg 2 kartonger og ett helt mønsterark. 
Les over før du begynner.

Start med å lage deg en mal.
Kutt en bit kartong i str 6,5cm x 16cm
Tegn en rett strek 2,75 cm inn fra hver side på 14,5cm
Sett et merke på kanten på ca 13,5cm på hver side
Nederst setter du et merke ca 1.6cm inn fra hver side.
Strekk opp mellom punktene.
Kutt på strekene slik at du får en mal som ser ut som et juletre opp ned - se bilde:
Nå er malen klar.

Kutt til 12 stk kartong i str 6,5cm x 16cm og bruk malen til å lage 11 like deler.

Ta frem et ønsket Martha Stewart punch sett som ikke har for bredt mønster.
Kutt hjørnene uten å slå ut vingene - snu kartongen og punchen så ser du hvor du puncher. 
Fortsett med kantpunchen -  slik:

Her har jeg tegnet opp hvor jeg ønsker mønsterpapir.
Kutt vekk og til slutt har du en mal. 
Her er min:
Jeg droppet å klippe bue nederst.

Ta frem mønsterpapir og bruk malen til å tegne opp 22 like deler - eventuelt 11 og så benytte annet papir på den andre siden.
Klipp ut.... jeg klipte arket langsmed øverste strek slik at jeg kunne bruke skjærebrettet.
Til baksiden av viften brukte jeg Håpefull - Vindublad

Klipp hver kartong del oppe og nede slik at de blir pene og viske vekk blyantstreker.
Juster toppen til å passe bredden på blonden.

Svert kantene på mønsterpapirbitene og lim fast.
Legg alle delene i en bunke og bruk en syl eller nål til å lage hull på samme sted.
Sett på en splittbinders/brad som har lange "pinner".
Ønsker man større hull kan man holde de sammen med et bånd.

Spre delene slik at neste del halveis overlapper den andre.
Bruk en passende blonde og lim fast på hver topp.
Test at du kan slå sammen viften etterhvert som du limer.


Her er min vifte:

Neste fredag er jeg tilbake og vil fortsette med dette lille prosjektet.
Stay tuned!

Ha en strålende helg :)
Sommerklem fra Wenche





1 kommentar:

  1. Hallo! Stor fan og tusen takk for opplæringen, jeg vil gjøre det akkurat nå :-)

    SvarSlett