fredag 17. juli 2020

Boks til vifte - trinn for trinn med Wenche

Hei dere!
I dag har jeg en liten tutorial for dere på en liten boks til viften jeg lagde sist fredag.


Jeg har brukt hvit Bazzill og resten av mønsterpapirene (Håpefull: Ven og Vakker, Vindublad) som jeg brukte til viften samt en bit med transparent til lokket.

Til pynt har jeg brukt:
Papirdesign roser og halvperler
Kort & Godt blonde

Boksen måler ferdig 7cm x 17cm x ca. 3,2cm 

Mål opp kartong: 
1 stk 9cm x 19cm
1 stk 13cm x 23cm

Preg den minste 1cm inn på hver side - dette blir lokket.
Preg den største 3,1cm inn på hver side - dette blir bunndelen.

Lokket:
Bruk malen til mønsterarket du brukte på viften og tegn opp på lokket der viften vil bli liggende i boksen slik at du viser frem mønsterarket på viften.

Kutt langsmed strekene

Mål opp mønsterark til lokket i str 6,7cm x 16,7cm
Legg mønsterarket på innsiden av lokket med rett side mot kartongen og tegn opp eller bruk den biten du nettopp kuttet ut som mal.
Kutt langsmed strekene.
Kutt en bit transparent som dekker hullet.

Sverte kantene på mønsterpapiret, fest transparent til baksiden og fest mønsterpapiret til lokket.
Kutt opp mønsterpapir i passende biter til resten av lokket og bunndelen. 
Til bunndelen limte jeg mønsterpapir på utsiden og innsiden.
Klipp en preged side på hvert hjørne og lim sammen så du får opp sidene til lokket og bunnen.

På innsiden av bunnen satte jeg på noen store halvperler slik at den smale delen av viften holder seg på plass.

Da er det fritt frem for å pynte lokket og slik ble min:

For å holde lokket på plass knyttet jeg et bånd rundt boksen:


Ønsker dere alle en riktig god helg!
Klem, Wenche

2 kommentarer: