onsdag 17. januar 2018

Kort med bakgrunn av Brusho


Hei,

Utfordringen vår denne gangen er noe gammelt og noe nytt. Å prøve ut noe teknikker er alltid gøy, og jeg har lenge hatt tre bokser med brusho stående uten at de har blitt brukt egentlig. 
Derfor blir det i dag en liten tutorial på hvordan du kan lage kort med brusho bakgrunn. Det blir et litt langt innlegg for jeg endte opp med å lage 4 kort.



Jeg har brukt et akvarelark fra Fabriano uten noe særlig struktur, brushos, sprayflaske med vann og en blåseflaske. Den svarte blåseflasken er fra Tim Holtz og er tenkt brukt til distress markers for å få en spray effekt. Men den er kjempefin til å blåse på brushoen for å få fargen til å flytte på seg litt kontrollert. Du får et flott mønster når du blåser fargen litt rundt. Du kan også bruke et sugerør.


Jeg kuttet til et ark opp i passende strørrelse for noen litt små kort.


Du kan velge om du først vil spraye arket litt vått, eller om du vil drysse på farge før vannet. Det bestemmer du selv og det blir litt forskjellig uttrykk.




 Arket krøller seg ganske godt når det blir vått, men det retter seg fint ut når det tørker.
Mens det er vått, så blåser jeg på fargen for å få fram litt streker og liv.


Her er arkene min ferdige tørket - nå gjenstår det å dekorere og montere.


Kristin hadde laget noen nydelige kort med et stempel fra Penny Black. Jeg kunne ikke la være....jeg måtte prøve om jeg fikk til å bare bruke brusho til å lage landskapet. Brusho er jo litt mindre kontrollerbar, men gir også flotte og uventede effekter.


Først så stemplet og embosset jeg med clear embossing på akvarelarket. Jeg startet med å lage soloppgangen og lot den tørke før jeg laget himmelen og til slutt bakken. Ble ganske fornøyd med resultatet. Det er ganske mange farger jeg har fått av å bare bruke tre forskjellige brusho.


Et ganske spennende men fint utrykk på landskapet.

Nå kommer noen bilder av kortene ferdig pyntet.


Her har jeg stemplet noen streker som bakgrunn og teksten hello. Synes blåse effekten her ble veldig tøff og derfor har jeg stemplet med et litt "grunge" bakgrunns stemple. Bare litt for å lage en slags fremheving av teksten.


Neste kort...


Her har jeg stemplet litt vertikalt og horisontalt for å få et fokuspunkt bak sommerfuglen. Sommerfuglen er fargelagt med Jane Davenport penner. Stickers fra Tim Holtz.


Enda et kort. Her har jeg stemplet en blomst og en tekst og pyntet med litt bling. 



Og her kommer landskapsbildet mitt ferdig montert på bazzil.


Dette var resultatet av min lek med brusho en kveld. Kan anbefales på det sterkeste. Veldig gøy å utfordre seg selv og det er artig å se hvordan arkene mine med farger til slutt ble fine kort.

Håper du ble inspirert til å prøve du også. 
Har du lyst til å bli med på utfordringen vår, finner du den her.
Ha en flott dag.
Klem Bente-Heidi

Material liste
Colorcraft Brusho crystal colo, (jeg har brukt Ost.blue, sandstone og crimson)








2 kommentarer: