mandag 24. april 2017

Vårlig påfuglkort

I dag har jeg laget et kort som jeg rett og slett elsker teknikken på.
Det er enkelt å lage, men veldig dekorativt og litt annerledes enn det jeg har pleid å lage. Det ingen hemlighet at jeg har en forkjærlighet for å lage kort som er litt «annerledes», og dette føles som et kort jeg kan lage mange av.

Jeg har valgt å lage det stort denne gangen, fordi jeg tok utgangspunkt i det nye arket fra Paper House Productions med påfuglfjør på, og ville ha det i senter av kortet. Jeg laget derfor midtpunktet på kortet først, slik at jeg kunne tilpasse resten av kortet etter det.



Jeg har brukt Bazzil «limade» som base og jobbet i flere lag. Kortet har to lag paneler inni og 3 paneler pluss den ovale tagen i midten.
Mønsterarket jeg har brukt er Emerald Collection fra Paper House Productions. Jeg har brukt det samme mønsterarket gjennom hele kortet, men jeg ahr brukt begge sier. Den ene siden er grønn med hvite polkadotter, og den andre siden har forskjellige bilder i forskjllige størrelser, Blant annet bildet av påfuglfjæren som jeg har brukt.


På det fremste grønne panelet på forsiden har jeg brukt en hjørnedies fra MarianneDesign, for å lage «holder» til den ovale tagen. Jeg har linet opp disse på øyemål, og syns det ble greit, men dette kan selvsagt måles opp for å få 100% rett.  Jo med avstand det er mellom hjørnene, jo lettere sklir tagen ut. Men det er mulig å justere en del på avstanden.


Den ovale tagen er laget av et sett Spellbindersdies. Jeg ELSKER dette settet, men jeg må ha ganske god tid når jeg bruker det, fordi det er detaljgert krevet det tålmodighet for å få kuttet ordentlig og plukket rent. Men det er verdt det fordi det er så fint:)

Dette er et typisk kort som ikke har noen fast mal, fordi størrelsen på kortet kommer an på hvor store «holdere» man velger til tagen, og hvordan stor man lager tagen. Man han bruke hva som helst av rammer.
Man kan også lage «holdere» på frihånd, av halve sirkler, små trekanter osv. Men kortet blir helt klart mer dekorativt når man bruke hjørnedies.

Mitt kort er 15x20 cm og alle panelene på utsiden er 20cm høye men varierer i bredde. Jeg har også laget dobbel pregekant på baksiden av de grønne panelene, bare for å få en ekstra kedor på kortet.

Innsidepanelene er laget på «vanlig» måte, der man går ned 0,5cm på høyde og bredde for hvert lag.

Til slutt har jeg pyntet med en diset «gratulerer» tekst med skygge, og litt bling. Siden dette kortet er laget med flere flotte sider på forsiden, så liker jeg å ikke pynte for mye i tillegg, og heller la fokuset være på de flotte formene og det fine arket.

Håper dere får lyst til å lage grønne vårkort dere også nå! Lykke til!

Mvh Karianne Teig

1 kommentar:

  1. Gorgeous card. Love those pretty dies. Well worth the effort. Hugz

    SvarSlett