onsdag 5. juli 2017

Lage din egen Travel Journal fra bunnen av

Hei, skal du ut å reise i sommer? 
Tenk å hatt en travel journal og samlet alle minnene i!

Jeg har laget en Travel Journal. 
Jeg synes det er utrolig kjekt og ha en journal som bare handler om en reise! Her kan du samle alt av små merkelapper, kvitteringer, bilder, notater og du kan også bruke boken til å planlegge reisen. Et annet stort pluss er at du her kan få brukt masse restepapir, bare bestem deg for et fargetema. Jeg har ikke brukt resteark i dag, for jeg har brukt de nye arken til Maja Design.

Hold dere fast - i dag kommer et laaaaangt innlegg, med både bilder og video!
Jeg har laget den helt fra bunn, coffee dyet ark, sydd sammen arkene, laget bokomslag og dekorert den halvferdig - resten skal gjøres under reise. Sånn ble den boken.



https://youtu.be/xaXoe9MV_Bk


Her kommer noen bilder av sidene. 
Så kommer forklaringen på hvordan jeg har laget den. Ok? Her kommer bilder:)















Det er mange lommer og sette bilder, notater og minner i boken. Den ser litt halvferdig ut, men når bilder, notater og små biletter, kvitteringer ect. er på plass i boken - har du et flott minne.


Jeg startet med å lage meg innmaten. Arkene som jeg har farget med kaffe, er helt vanlig 80 grams kopipapir. Jeg har helt to gode kopper kaffe i en avlang fat, legger arket oppi så det blir vått og tar farge, før jeg legger det på en stekeplate og ca 1 min på 200 grader i ovene (varmluft). Følg med for det går fort.


Arkene er så brettet i to på midten på langsiden, og så kuttet slik at de ble 13,5 cm brede.

I boken min har jeg brukt en liten papirpose og kuttet til noen mønsterark. Bretter de i to og legger arkene sammen i den rekkefølgen jeg ønsker. Disse arken har jeg bruk en punch på og laget en blondekant. Alle arkene skal ligge oppå hverandre, slik at man til slutt kan sy de sammen fra midten.

Jeg laget også noen lommer som gikk gjennom midten. Så de måtte jeg lage før jeg sydde boken sammen. De er 5 1/2" X 3 3/8". Bretter de i to og lager et halvt hull på langsiden med en utstanser. Halve hull har jeg også laget på noen andre små lommer.



Jeg har gått over alle kanter med Distress ink, men det kommer helt ann på hvilket uttrykk du ønsker på boken din. Min denne gangen ble litt Shabby Chic så da passet det med fargen vintage photo.


Før jeg syr sammen boken, må omslaget lages.
Det er 12" X 8 1/2". Det er preget i midten, og så har jeg laget to preger til for å få en litt rund "rygg" som har plass til alle arkene.



Jeg har preget på 5 3/4" - 6" - 6 1/4"
Gå over predikanten, og så vil omslaget se slik ut som under:)


Nå er vi klare for å sy.


Jeg har markert med en blyant i midten av arket og 1 1/2" til hver side for midtmerket. Dette har jeg også gjort på yttersiden av bok omslaget i ryggen.
Starter med å sy igjennom fra et av hullene i ytterkant fra midten inne i boken. Kommer ut på baksiden og stikker opp igjen via ryggen. Så over til det siste hullet via midten og opp tilbake igjen i hullet i midten. Knyter trådene sammen med en dobbel knute. Stanser ut 4 hjerter med en punch som jeg limer fast på trådendene.


Som du ser på bildet her, har jeg nå stemplet litt på arket. Dette gjør jeg før jeg limer noe fast i boken. Jeg har lagt en musemappe bak arket og stemplet meg gjennom boken.



Har først stemplet litt tilfeldig tekst bakgrunn, før jeg har stemplet noen border, tall og nummer.

Så starter jeg med å lime alt på plass. Limet som jeg bruker er Tacky Glue flytende lim. Det sitter og vil ikke løsne under bruk slik noe dobbelsidig tape kan gjøre. Du trenger ikke mye lim, bare litt.


For at lommene skal kunne romme litt papir og bilder, har jeg limt på en tynn papirstripe på de kanten som skal limes. Så tar jeg bare lim oppå papirstripene og setter på plass i boken


Dollies er fine å ha på ark kanten. Jeg limer de bare med en tynn strek lim helt mot enden av arket, og så limer jeg på en sirkel i midten av dollien på samme måte. Da har jeg faktisk fått to steder jeg kan stikke inn små papirlapper eller bilder. Smart!




Siste finish er å lage omslaget litt dekorativt og holdbart. Maja arkene er ganske kraftige og tykke, men jeg har gått over utsiden med et godt lag Mode Podge. Da tåler den litt fukt og blir litt mer robust.


Pyntet med litt dingle dang og festet en snor for å knyte den sammen.


Det var alt for denne gangen. Håper du holdt ut gjennom hele innlegget. Vet det ble veldig langt, men fant ingen bedre måte og forklare fremgangsmåten på. Du lager denne boken på en kveld eller to, og du får et flott personlig sted og planlegge og lagre deg minner om reisen din. God tur!

Klem Bente-Heidi










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar