onsdag 24. februar 2016

3D ramme, Dream on. Mixed media med tutorial

Hei hei, jeg har prøvd meg på noe jeg ikke har gjort før!! :)

Jeg ttenkte å vise hvordan jeg pyntet denne ramma i pappmache,
så jeg har laget en tutorial som du finner etter utstyrslista.
Det ble mange bilder, så jeg håper det ble overkommelig å følge.






Før du starter bør du finne frem:

Våtservietter,
Syl, nål eller annet langt og tynt (som du kan snurre wirer rundt for å lage spiral)
Saks
Tørkepapir
Varmepistol
Pensel
Hvit tusj/ penn (Sharpie)
Sprayflaske med vann
Lim

Utstyrsliste:

3D ramme (pappmache 10x10 cm)
 Gesso, (hvit og blank/klar)
Brusho i ønsket farger (Jeg har brukt turquoise, violet, lemon, crimson, )
Multi medium Gloss og Gel medium
Glimmer mist (patina)
Distress cracle paint/ modeling paste eller lignende
Dylusion Ink spray (vibrant turquoise og pure sunshine)
Hvit Sharpie
Inka gold/ Viva Decor  (steelblue)
Tissue wrap fra Tim Holtz
Glass Beads (crystal)
Papirblomster fra Prima Hilsboro Paper flowers
Stempel: Dream On fra Prima


Rub ons, Tim Holtz Element


(Det går fint an å bruke andre farger dersom man ikke har Inka Gold og Brusho).

1) Dekk papprammen med Gesso.



2) Mens rammen tørker, finner du frem gears og smører disse med Gesso. Legg til side og la de tørke. Spray blomster som du vil bruke med dylushion ink spray i ønsket farge. Jeg har brukt turkis.
Legg til siden og la det tørke.


3) Finn frem stempel og stemple ut sommerfugl og klipp ut.
4) klipp av en bit av wiren og form denne til en sommerfugl men hjelp av stempelet.



5) Stemple sommerfuglmotiv og tekst på rammen. Jeg ble litt uheldig med teksten, men det retter jeg opp etterhvert med hjelp av tusj.
6) Nå skal rammen farges. Bruk vann og pensel og fukt områdene du ønsker å farge før du tar på brusho. Prøv å ikke fukt stempelmotivet.


7) Når stempelet er tørt kan du påføre blank Gesso over denne, da er det enklere å ta bort uønsket farge som kommer på stempelet.



8) Farg hele rammen.
Fortsett å dekke rammen med de farger du vil bruke. Jeg har brukt 4 farger (nevnt i utstyrslista over).
 Prøv å unngå mørke farger rundt områdene med tekst/ motiv.


9) Når du er fornøyd med fargene, bruker du en pensel med litt vann og spletter vanndråper over rammen. Når disse tørker får du små, lyse sirkler som gir en fin effekt.


10) Embossing og/eller stempel.
Finn ønsket stempel og stemple områder på rammen med vannfast stempel og/ eller embossing. Tørk med varmepistol. Jeg har valgt å embosse for å få en mer 3D effekt (både svart og hvit) , men det går også greit å bruke vannfast stempel.


Jeg brukte en pensel og påførte lim rundt sommerfuglen og tok på svart embossing.


11) Inka Gold for å jevne ut fargene.
Jeg jevnet ut fargene på ramma ved å bruke Inka Gold (turkis) med en våtserviett. Spray vann der du ønsker å vanne ut fargen -her er det bare å prøve seg frem til man er fornøyd med fargene.
Tar du for mye, er det bare å male over med litt mere farge.


12) Omriss med hvit tusj.
Riss rundt motiv (sommerfugl) og tekst med en hvit tusj. Sharpie er super å bruke.


Jeg påførte også litt hvitt i det svarte området hvor jeg følte det ble for mye embossing/ stempel. Deretter brukte jeg våtserviett med rester av turkis Inka Gold.



13) Sjablong.
 Finn frem det utklipte stempelet og legg over motivet. Legg sjablongen over ramma og finn frem Modeling paste/ Distress Cracle paint i ønsket farge (hvit). Påfør paste inni bildet først, og deretter på deler av rammen. Legg til tørk (eller bruk varmepistol).




14) Farg.
Spray over de hvite områdene med ønsket farge. Jeg har brukt Glimmermist (Patina) og Ink spray (pure sunshine). Sett til tørk eller bruk varmepistol.
Spray det utklipte stempelet med ønsket farge. (Jeg valgte rosa ink spray, se pkt 18.)


15) Påføring av tissue wrap.
Finn frem biter av tissue wrap og påfør med gel medium, deqoupage gloss eller multi medium gloss.


Legg til tørk, eller bruk varmepistol.


16) Finn frem pynt.
Lim på blomster, blonde, wheels og annen pynt du ønsker å bruke.
Jeg har brukt multi medium gloss til å feste dette på rammen.


17) Lag spiraler.
Mens pynten står til tørk kan du finne frem wire og lage spiraler og sommerfugl.


18) Lim på resten av pynten.
Fest wire og pynt på den løse sommerfuglen med en brads eller annet.


Lim på spiralene og sommerfuglen.


19) Farg wheels med å blande multi gloss medium og brusho (Jeg har brukt turkis).


 20) Påfør glass beads på gears og en stripe på rammen. (Jeg limte glassperler på ryggen til sommerfuglen også, men tok det bort senere for å få festet sommerfuglen jeg laget med wire.)


21) Rub Ons.
Klipp ut rub ons og skrap på der du ønsker å ha motiv. Jeg har valgt sommerfugler og litt tekst som jeg har festet på siden av rammen og inni.



22) Lim på sommerfugl wiren.
Da er ramma ferdig pyntet, og det gjenstår å lime på siste wire som er formet.
Jeg limte med glossy accent og la rammen til tørk.


Detaljer:








Jeg håper dette var litt inspirasjon til å prøve ut litt Mixed media.
Lykke til, og legg gjerne igjen link til resultatene deres under så jeg kan se hva dere har laget!

Jeg ønsker alle en super dag videre. Klem, Helga <3







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar