onsdag 9. oktober 2019

Rocker Card pyntet med Heartfelt Wild Aster





Heisann!



I dag skal jeg vise trinn for trinn hvordan du kan lage et rocker card.
Da jeg så dette morsomme kortet på nettet ble jeg helt betatt.
Nettopp fordi jeg ikke hadde sett et slikt kort tidligere.
Håper du også får lyst til å prøve.

Heartfelt har nettopp lansert en ny serie med Asters. Den er så lett å lage,
samtidig som den er nydelig og dekorativ.
Stempel og dies i to størrelser på blomsten, og du kan variere hvordan
du velger å sette den sammen.



  




Da starter vi:
Du trenger en sirkel som er ca 8 1/4".
Jeg brukte en frokosttallerken som jeg tegnet rundt.
Har du passer er jo det også et alternativ.








Tegn en sirkel på papiret du vil bruke som base.








Bruk en god saks og klipp ut sirkelen. 













Brett på midten og press kanten godt ned.
Vi har fått inn en ny bone folder i teflon fra Law Fawn.
Den er helt super. 
Som du ser er den flat i enden og så fin til å presse ned kanten med.








Nå skal vi lage en brett på høyre side for å gjøre kortet litt mer spennende.
Mål 2 1/2" inn fra kanten på midten ved bretten.
Sett et merke med blyant, så du kan viske ut senere.








Sett så et merke 1" til hver side fra bretten der du har målt inn slik:













Skjær med skalpell eller skjærebrett på langs mellom de to merkene på 1"
til hver side, som vist under.








Score fra der du har skjært og ut til kanten som vist her: 








Brett så den "løse" delen ned og det skal se slik ut:








Da står en del av det du har brettet litt utenfor kortet. 
Klipp langs kanten så den ikke synes.








Da skal det se slik ut:








Fin deg et fint mønsterark som måler 8" x 3 3/4".
Finn midten som da er 4". Altså på den lengste siden som måler 8".
Dersom du har mønster som må være  opp husk da at buen er nede.








Finn frem tallerkenen igjen og legg den til venstre med buen ytterst i kanten nede,
og oppe ved midten.
Tegn rundt halvsirkelen på venstre side og opp til merket.








Flytt så tallerkenen til høyre kant og midten.
Tegn så på høyre side.
Klipp ut etter strekene du har laget.
Da får du en halvsirkel som passer til basen.








Siden jeg har laget en brett på basen, må denne halvsirkelen også klippes til.
Mål derfor 2 5/8 " inn fra den rette kanten oppe og 1" ned.







Her måles 1" ned inne der du har 2 5/8".








Da skal halvsirkelen se slik ut og du kan lime den på basen.








Da skal vi lage et lite panel, som skal limes på inne i kortet.
Den skal da fungere som en stopper, så kortet står stødig. 
Panelet skal måle 3" x 3/4 ".
Score som vist her på 1/4", 1 1/2" og 2 3/4".







Brett den slik:








Lim den fast på midten inne i kortet.













Da er kortbassen klar til pynting.
Jeg har brukt den nye Asters serien til Heartfelt.
Du kan se i bloggen til Heartfelt hvordan du former disse.
Trykk på linken jeg har laget over.

Blomstene har også fått masse glitter på seg.
Jeg har brukt tynne striper med acetat/stiv plast,
 for å montere de grønne blomstene bak.
Har limt de fast inne i folden vi brettet ned på siden.

Den delen teksten er på har jeg limt ca midt på den delen,
som ikke er brettet ned.








Her ser du kortet fra siden.
Da jeg monterte delene, passet jeg på å få lik vekt på begge sider.
Bruk halvperler eller annen pynt for å balansere kortet.








Jeg har fargelagt blomstene med Distress ink,
og brukt Dove blender for å fargelegge motivet og inne i selve blomsten.


















Inne i blomstene har jeg limt på prills (små perler).








Her ser du kortet bak.
Da ser du at jeg har limt panelet med pynt og tekst,
 ca midt på den delen som ikke er brettet ned.













Håper du fikk lyst til å prøve dette morsomme og litt annerledes kortet.
Lykke til og riktig god onsdag.



Klem fra Kristin!






-MATERIALLISTE-
Bazzil Pixi Dust
Versafine Clear Fallen Leaves

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar