fredag 18. august 2017

Brettekort med tutorial og flamingoer

Hei - endelig fredag:)

I dag er jeg i godt humør! Du blir jo det av å sitte med fargerike ark som er fulle av frukt og rosa flamingoer. Da får jeg lyst til å holde på sommeren litt til.

Kortet jeg har laget i dag er inspirert av moodboardet i utfordringen vår som du finner her.
Det var frukten og fargene på bildene som inspirerte meg.

Det er et brettekort med tittehull inne i. Her kommer noen bilder av kortet først, og så en tutorial på hvordan jeg har laget det.



Det er et ganske smalt og lite kort, men med en fargesprakende fremtoning og en surprise på innsiden...


Det er stanset ute en sirkel i høyre side som gir et "tittehull" og på venstre side er det en tag som du kan ta ut å skrive hilsen på. Bare til å dra litt i pilen med teksten "Things are looking up"


Dette kortet er helt uten stempel og jeg har kun pyntet med chipboard fra samme serie som arkene.


Pynten på forsiden er bygget litt i lag med limputer og jeg har laget små dotter med stickleys glitter lim i fargen cool mint. Digger pakken med chipboard. Her var det mye fint.

Baksiden er ganske enkel.



Her kommer nå en kort forklaring på hvordan kortet er laget:

Arket måler 14 x 27 cm. 
Prege målene er i tommer.
Du skal prege arket på langsiden ved 3/8" - 3 4/8" - 3 7/8" - 7 1/8 - 7 4/8
Da skal det se slik ut.


For å være sikker på hvilken dies og størrelse jeg ønsket å bruke så sjekket jeg ut med mønster arket hvilken størrelse og form som jeg passet best. 


Fest mønster arket på siden før du stanser ut.
Diesen fester jeg på arket som kommer fram på høyre side når kortet er limt sammen. Da er jeg sikker på at hullet kommer der jeg ønsker. Jeg taper alltid innover i diesen. Her er det gjennom to lag (både bazzil og mønsterark) så jeg kjører gjennom 3-4- ganger i big shoten min.


 Neste steg er å feste mønsterark på panelet som blir innenfor "siden med hull". Det er lurt å passe på at den delen av mønsteret som du ønsker skal synes kommer under hullet. Så her må du kanskje prøve deg litt fram før du kutter til mønster arket.


Nå skal det limes sammen. Jeg tar lim på klaffen som er på "tittehull!siden og limer godt sammen slik at jeg får en slags boks med åpne sider.


Her ser du boksen ferdig limt og pyntet. Kortet måler ferdig 8 cm i bredden og 14 cm høy


Ikke alltid like lett å ha photoshoot med kortet. Det var en som veldig gjerne ville være med.
Hvem kan vel motstå de øyene der.... Så bilde med Mollie ble det i bloggen:)


Det var alt for denne gangen. Ønsker dere en flott helg!
Klem Bente-Heidi


Materialliste






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar